Week 6

Zondag 31 maart 2019 J22°

Rustdag in Cognac

Prachtig weer als we wakker worden; de camper staat met de kop naar de zon, dus snel alle gordijnen open. Ontbeten en de was opgehangen. En daar is Sien ook ineens, eerst nog wat schuw, maar later ook binnen. Alle poezen dus gespot! We zitten heerlijk in het zonnetje te lezen, ik heb het hek al open gezet voor Bert; we verwachten hem rond 2 uur, maar hij is er al om kwart voor één! De reis was voorspoedig, Om een uur of 4 vertrokken rekening gehouden met de zomertijd en Parijs in een half uurtje  gereden. Geen koffie, maar gelijk maar een biertje! Even bijgepraat en later hebben we tomatensoep gemaakt met brood erbij. In de loop van de middag maak ik de saus voor de spaghetti en komen ook de kennissen aan, die de komende weken op het huis en de poezen gaan passen. Het zijn Aart en Hennie, die met Bert en Christien de kookclub gedaan hebben in Heukelum. We kunnen tot half zeven lekker voor de camper in de zon zitten en daarna zijn we naar binnen gegaan en heb ik de spaghetti verder afgemaakt en hebben we heerlijk gegeten. Ook de toetjes gingen er heerlijk in! Na de koffie zijn Heleen en ik naar de camper gegaan. Kon Bert even bijpraten met Aart en Hennie.

Maandag 1 april 2019 J22°

Weer heerlijk geslapen, want hier is het ook nog steeds erg rustig. We hebben afgesproken rond 10 uur te ontbijten/lunchen om de dag gezamenlijk te beginnen. Aart en ik gaan het zeil van de houtschuur vernieuwen en Bert gaat met Bambi (de grasmaaier) aan de gang. Wij doen even wat boodschappen in St. Juniën en tanken ook de Hyundai even af voor Bert; ook de jerrycan voor Bambi gaat vol mee terug. Met Aart en Bert loop ik later ook het “landgoed” even rond. Daar zijn we wel even mee bezig; er zijn weer heel wat bomen omgewaaid, maar voorlopig moeten die maar even blijven liggen. Heleen en Hennie zitten heerlijk in het zonnetje voor de camper. We zijn er heerlijk bij gaan zitten en weer konden we tot half zeven blijven zitten. Bert had voorgesteld om nasi met ei en ham te maken en Aart helpt hem daarbij. We eten gezellig en na de koffie gaan we weer naar de camper. Morgen gaan wij richting Nederland; heeft Bert nog een dag om Aart en Hennie alles te laten zien, wat van belang is voor hun verblijf in Cognac. Wij kijken nog even op de kaart en in het ACSI boekje en de app. We wilden eerst naar La Ferte St. Aubin gaan, maar we besluiten door te rijden naar Chartres, want dan hoeven we daarna minder ver.

Dinsdag 2 april 2019 K16°

Vertrek Cognac-la-Fôret 11030 km

Aankomst Chartres 11396 km

Gereden 366 km

Na het gezamenlijke ontbijt rond 10 uur, rijden we om elf uur weg. Even gedag zeggen bij Arjan op de camping en daarna tanken bij de Super U in Aixe. Verder via de A20 richting Orléans. We komen langs het dorpje, war we eerst zouden gaan staan. Een leuk dorpje, maar echt te vroeg, maar we kunnen het wel onthouden voor een volgende keer. In Orléans was het erg druk, maar we schoten toch lekker op richting Chartres. Het weer was minder geworden, het regende af en toe  en eenmaal op de camping besloten we de camper maar gewoon op het pad te laten staan, want als het hard regent, kan dat problemen geven met het wegrijden morgen. We eten Minestronesoep met pizza en we kijken ’s avonds nog wat tv. Het werd al snel koud buiten. We plannen de route voor morgen; Neufchatel en Bray is nu te dichtbij, dus we plannen een camping een stukje verder. Het wordt een camping in Beauvoir-Wavans, een dorpje aan de D925 naar Arras, waar we de snelweg weer op zullen gaan.

Woensdag 3 april 2019 L7°, regen, hagel

Vertrek Chartres 11396 km

Aankomst Beauvoir-Wavans 11677 km

Gereden 281 km

Zoals gezegd, het was best koud geweest vannacht. Even de gaskachel aan en ontbijt gemaakt. Daarna even de elektrische kachel op de voorramen gericht, want door de kou was de voorruit aangeslagen. Na de koffie opgeruimd en vertrokken via de glasbak, want we hadden (weer) een lege fles. Via de N154 langs Dreux, Évreux naar Rouen, waar het best druk was, maar we konden steeds doorrijden. Onderweg kwamen we een spiksplinternieuwe Leclerc hypermarché tegen, waar we nog even boodschappen hebben gedaan en kant en klare broodjes hebben gekocht. Op de parkeerplaats hebben we gelijk even de broodjes opgegeten; ze waren lekker, maar niet te vergelijken met vers gemaakte baguettes! Na Rouen kwamen we langs Neufchatel en Bray, waar we al eerder geweest zijn en werd het weer steeds slechter; harde wind, regen en zelfs 2 keer een hagelbui! Na Abbeville werd het weer droog en het laatste stuk naar de camping was er zelfs weer een flets zonnetje. De camping lag in een klein dorpje en de slagboom was gesloten. Ook was er niemand op het terrein te bekennen, dus toen maar even naar de camping gebeld. Ze kwamen er aan en dat was ook zo. Een uiterst behulpzame Fransman deed de barrière open en wees ons vier plaatsen aan. Daar mochten we uit kiezen. We reden de eerste plaats op en testen even of de schotel het deed, want er stond een boom op die plek. En inderdaad, de boom stond in de weg, dus reden we naar de plaats ernaast. Daar hadden we wel beeld; we stonden daar wel wat dicht bij de heg, maar gezien het weer konden we toch niet buiten zitten en voor een nachtje is dat niet zo erg. We eten vanavond lekker makkelijk frites, knakworst en salade. Ook hier ging de temperatuur ’s avonds al flink omlaag!

Donderdag 4 april 2019

Vertrek Beauvoir-Wavans 11677 km

Aankomst Spijk 12011 km

Gereden 334 km

Het had vannacht 2,5⁰ gevroren; de voorruit en de dakluiken waren bevroren! Gisteravond hadden we de thermostaat van de kachel ingesteld, zodat de kachel om half acht was aangegaan, wat te voelen was toen we om kwart over acht wakker werden. Echt warm was het nog niet, maar dat veranderde snel, mede nadat we ook het elektrische kacheltje weer op de voorruit gericht hadden om te ontdooien. En natuurlijk de restwarmte van de oven, na het opbakken van de croissants! Het was gelukkig weer heerlijk zonnig, wat de opwarming bevorderde. Na het ontbijt even naar de receptie gelopen om af te rekenen en daarna na de koffie weg gereden. We reden door weer een prachtig Frans landschap richting Doullens, waar we nog even de tank volgooiden bij een Intermarché. De dieselprijs was inmiddels “gedaald” naar €1,41/l; de vorige keer was het nog €1,439/l. Wat dat betreft snappen we de acties van de gele hesjes wel, maar we hebben deze vakantie een aantal keren op rotondes en kruispunten nog wat verdwaalde gele hesjes activisten gezien, die meestal heerlijk in het zonnetje zaten zonder iets te doen; maar ja, als je toch niets beters te doen hebt…….. Onderweg waren ook de meeste flitspalen door de activisten afgeplakt of met gele verf bespoten; je zou zeggen dat zo de regering op extra kosten gejaagd wordt en dat ze geen inkomsten hebben van de snelheidsovertredingen; waar moeten ze dan het geld vandaan halen om de gele hesjes tegemoet te komen? Eenmaal op de snelweg bij Arras wordt het druk met vrachtwagens, maar gelukkig is het meestal driebaans, zodat we lekker door kunnen rijden. Bij Lille nu niet zoals de vorige keer een file en zo reden we al snel België in. Daar hebben we onderweg een heerlijke vers gemaakt stokbrood ham, kaas en filet Americain gekocht. Het was lekker zonnig, maar wel fris, dus de deur kon niet open. Bij Gent gingen de snelheidsborden van 110 naar 90 km/u, dus oppassen geblazen, want er is trajectcontrole. Maar ineens sprong het volgende bord al weer naar 110 km/u, dus konden we lekker doorrijden. Tot de Belgische grens was het erg druk met vrachtwagens, maar daarna viel het erg mee. Voor Lille is er een afslag naar Brussel, dus zijn veel vrachtwagens daarheen gegaan denken we. Bij Antwerpen springen de borden weer op 90, 70, 50 als we aankomen. Het is hier altijd druk, omdat er van links 2 banen bijkomen uit andere richtingen. Bij het uit- en invoegen zorgt dat altijd voor langzaamrijdend en soms even stilstaan verkeer. Maar het rijdt in ieder geval. In Antwerpen gaan de borden al snel weer naar de 70 en later zelfs naar de 100 km en zo rijden we toch zonder veel oponthoud richting Breda. Het laatste stuk A27 is altijd het ergste. Vrachtwagens, vrachtwagens en korte invoegstroken, waardoor sommige mensen denken dat de auto’s op de snelweg wel zullen stoppen om ze ertussen te laten…… Net voor drie uur zijn we thuis; Kevin is in de tuin bezig en Frankie komt blij naar het hek gerend! We ruimen de camper uit en drinken koffie. Evie wordt even later gebracht door opa Roy, want die gaat met Bibi naar paardrijden. Later ga ik daar ook even kijken, terwijl Heleen al vast wat opruimt. Als Nick terugkomt met Bibi, mogen de meiden de cadeautjes in de camper zoeken. Dat is niet zo moeilijk natuurlijk en snel pakken ze alles uit. Ze vinden ze erg leuk en ’s avonds eten we met een tafel vol! Dat is weer even wennen na bijna 6 weken met zijn tweeën , maar wel erg gezellig!

Totaal hebben we deze reis weer 4691 km afgelegd. Op naar de volgende reis in mei!

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.