Week 5

Donderdag 19-09-2019 J30°

Rustdag in Montreuil-Bellay

Eerst ’s morgens boodschappen gedaan bij de SuperU. Na de middag een fietstochtje in de omgeving langs de rivier de Thouet gemaakt en daarna door het stadje en het prachtige kasteel. We zijn hier al eens geweest met onze jongens en mijn vader en moeder op doorreis terug uit Bretagne. Toen hebben we nog een antiek koffieservies gekocht, wat nu nog in onze keuken staat! Mooie foto gemaakt vanaf de muur naar de camping; onze camper stond precies op een open plek! Er wordt ook nog gewerkt aan restauratie van een oud gedeelte, dat nog gedeeltelijk onder de grond zit. Op de camping lekker buiten gezeten met een drankje en ’s avonds pannenkoeken gebakken en binnen gegeten, want rond half acht wordt het al best fris; onze plaats ligt dan al uren in de schaduw. Na de afwas nog wat voetbal gekeken; PSV en Feyenoord.

Vrijdag 20-09-2019 J30°

Vertrek Montreuil-Bellay: 19122 km

Aankomst Saumur: 19145 km

Gereden: 23 km

Vandaag maar een korte rit, dus geen haast. De camping in Saumur ligt op een eiland in de Loire met uitzicht op het kasteel. We zijn hier enkele jaren geleden langs gereden, maar toe niet gestopt. Dat halen we dus nu in. De camping ligt grotendeels onder bomen; onze plaats was groot, met veel schaduw en dus geen tv ontvangst. Om lekker in de zon te zitten, moeten we meerdere keren van plaats veranderen met onze stoelen. We hebben Engelse achterburen, die ons attenderen op de zonsondergang op het kasteel. We gaan het zien! Na de lunch maak ik met kip, uien, knoflook en groente de basis voor bami en pasta. Na de thee fietsen we naar het kasteel; door de stad de berg op. Bij het kasteel heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Terug in de stad zijn er om 18.00 uur nog stratenmakers aan het werk; de hoofdstraat door het centrum wordt prachtig gerenoveerd met een mooi patroon in handgevormde klinkers. Na de bami gemaakt en gegeten te hebben, de vaat gedaan te hebben, loop ik even richting de rivier om de foto van de zonsondergang te maken; die is best goed gelukt!

Zaterdag 21 -09-2019 J30°

Vertrek Saumur: 19145 km

Aankomst Amboise: 19237 km

Gereden: 92 km

Mooie rit over de dijk richting Amboise; het lijkt veel op één van de rivierdijken in Nederland. Onderweg stoppen we nog even bij een boulangerie om een stokbrood te kopen. Je kunt hier gewoon vragen om een demi baguette; een half stokbrood dus. Goed dat we niet morgen door Tours rijden, want dan is de weg afgesloten voor de hardloopwedstrijd De 20 km van Tours. Er zijn al veel deelnemers aan het trainen, maar daar hebben we geen last van. We zijn net voor 12 uur bij de camping in Amboise en dat is maar goed ook; om twaalf uur sluit de receptie tot twee uur! We zijn hier al eens geweest en vragen een plaats in de zon, want morgen geven ze regen op, dus willen we vandaag optimaal genieten van de zon. We krijgen plaats 220, het nummer is het midden van de plaats en dan heb je nog ruimte voor en achter de camper. Dat is handig als de zon pal op de voorkant van de camper staat! Na de lunch gaan we fietsen naar de stad; omdat we er al eens geweest zijn, fietsen we eerst een stuk langs de rivier tot het volgende plaatsje. Daarna weer terug via dezelfde weg, maar dat door het stadje. Het is er gezellig druk, toeristen genoeg! Veel Engelsen vooral; nu kan het nog; wie weet hoe het na de Brexit moet? We fietsen daarna weer terug richting de camper, maar we rijden eerst nog even naar de Intermarché vlakbij de camping. Daarna terug naar de camper terug en  gaan we dus achter onze camper zitten in de schaduw! Heerlijk met een kopje koffie en daarna een drankje. Vanavond eten we verse champignonsoep, dus ik snijd de champignons en de uien vast en braad ze aan. Daarna het water erbij en de basis voor champignonsoep et voilà; potage avec champignons! Morgen geven ze regen op, dus ruimen we vanavond alles op.

Zondag 22-09-2019 K16°-20° regen

Vertrek Amboise: 19237 km

Aankomst Pont de l’ Arche: 19492 km

Gereden: 255 km

Het weerbericht klopt; het regende vannacht al een beetje. We gaan vandaag richting Rouen, maar blijven daar een stukje vandaan. Een Camping Municipal, warvan de receptie pas om 4 uur open gaat. We hebben dus geen haast. We rijden rond elf uur van de camping in de druilerige regen. Eerst nog even tanken bij de Intermarché, waar we gisteren nog even boodschappen hebben gedaan. De TomTom past direct de route aan en we rijden eerst onder langs de dijk en bij de volgende rotonde rijden we het dal van de Loire uit over een prachtig, beboste weg. De weg voert verder via prachtige D wegen, door echte Franse dorpjes en door landbouwgebieden. De N10 voert ons langs Vendôme, Chateaudun richting Chartres, waar we al een paar keer geweest zijn. Daarna de N154 richting Dreux, Evreux. Het was inmiddels droog geworden en de temperatuur liep zelf op tot een graad of 20. Bij Louviers gaan we van de N weg af en rijden we door een prachtig, groen dal naar Pont de l” Arche. De TomTom stuurt ons voorbij de afslag naar de camping de verkeerde kant op. Wij rijden terug naar de afslag naar de camping en parkeren de camper even op de camperplaats voor de camping. Daar staan al meer campers te wachten, waar onder een ouder Duits echtpaar, die een dagje naar Rouen gaan met de bus/trein. Om even voor vier uur ging de receptie open en meteen stond er een rij te wachten. Maar het ging vrij snel en we kozen plaats nr. 11 met vrij zicht op de satelliet, want Studio Sport moeten we toch even zien vandaag. We zetten de camper eerst evenwijdig aan de weg, maar moesten later dwars op de weg gaan staan i.v.m. veiligheidsvoorschriften? Het sanitair stelde niet veel voor, maar was redelijk schoon. Het water voor de afwas was daarentegen bloedheet! Een stukje verder stonden ook Nederlanders uit Made; we hebben even gezellig met ze gesproken, ij hadden eerst een nieuwe Hobby half-integraal gehad, maar daar was van alles mis mee. Uiteindelijk hebben ze een Hobby buscamper gekozen en daar waren ze nu voor het eerst mee weg. Tot nu toe zonder problemen (2000km).  We hadden een verse pizza meegenomen bij de supermarkt, die we net voor de voetbal uit de oven haalden. Hij was lekker, maar erg flauw, weinig smaak. Van Jeffrey hadden we nog wat papjes en veel flesjes bier gekregen; die konden niet mee terug in de auto…… Dus heerlijk een Grieks fruittoetje toe!

Maandag 23-09-2019 J18°-24° bewolkt

Vertrek Pont de l’ Arche: 19492 km

Aankomst Amiens: 19627 km

Gereden: 135 km

De laatste verpakking van de croissants aangebroken vanmorgen; nog één dag voorraad dus. Dat komt goed uit, want we hadden woensdag gepland om thuis te komen, maar vanaf morgen regent het in Frankrijk, België en Nederland, dus rijden we morgen naar huis. Het was heerlijk zonnig, dus hebben we de koffie heerlijk buiten gedronken. Nog even naar de bakker gelopen in het dorpje en daar een heerlijk bruin broodje en een ½ stokbrood gehaald. Kwart voor elf reden we van de camping weg. De route was weer heel aders dan de vorige dagen. Het was een drukbevolkt gebied met veel kleine, pittoreske dorpjes met veel vakwerkhuisjes. Die zie je veel in een strook van Normandië door Frankrijk tot in Duitsland. Ook weer prachtige bossen, al een beetje in herfstkleuren soms. Deze route hadden we nog nooit gereden; onder Rouen door richting Amiens via mooie D wegen. Een stuk onder Amiens kwamen we op een grotere weg, die parallel aan de snelweg lag, maar even voor Amiens stuurde de TomTom ons weer het binnenland in om Amiens helemaal rechts te laten liggen. De camping ging om twee uur open en we waren er 10 minuten te vroeg. Even lekker in de zon gezeten en daarna ingeschreven. We zaten nog in de computer; in 2014 zijn we hier voor het laatst geweest. We kozen een mooi plaatsje in de zon, want vanaf vanavond gaat het regenen……dus wilden we van het laatste beetje zon genieten. De vorige keren zijn we niet naar de stad gefietst; dus vandaag moet dat weer eens gebeuren. Het is 4 km fietsen langs het kanaal naar de stad. Heerlijk gefietst, maar het was soms frisjes, want de zon zit regelmatig achter de wolken. In de stad herkenden we het weer; de brede hoofdstraat met aan het eind het station, de vele herkenbare winkels met zelfs een Hema! Heleen kocht nog een paar (3) vestjes bij de H&M om te dragen op de shirtjes die ze al eerder gekocht heeft als we thuis zijn. Want shirtjes met korte mouwen, daar hoort een vestje bij! Nog even bij de prachtige kathedraal gaan kijken en daarna terug gefietst. Heleen wil elke vakantie één keer naar de Mac en die was hier ook; die hadden we op de heenweg al gezien. Terug op de camping even in het laatste zonnetje gezeten, maar het werd snel te koud, dus alles opgeruimd. Later begon het ook te regenen; niet hard, maar wel nat! Nog even Chateau Meiland gekeken en het programma van Johnny de Mol met André Hazes in Cuba en gelijktijdig het verslag bijgewerkt. De laatste wijn opgedronken en nog even fruit.

Dinsdag 24-09-2019 15° regen

Vertrek Amiens: 19627 km

Aankomst Spijk: 19980 km

Gereden: 353 km

Het was nog droog toen we wakker werden; we waren vroeg wakker, rond half acht al! We hadden alle tijd, dus na het ontbijt allebei nog heerlijk gedoucht. Het begon al vrij snel te regenen en na de koffie reden we rond 10 uur weg. De route ging binnendoor tot boven Arras; daar was geen tol meer. In dit gebied werden veel suikerbieten verbouwd; gelukkig dat er niet geoogst werd vandaag met die regen! Eenmaal op de snelweg werd het zicht steeds slechter; geen ZOAB! Het regende niet eens zo hard, maar je kon het beste maar op de rechterbaan blijven tussen de vrachtwagens. Voorbij Lille reden we België binnen en namen de eerste parkeerplaats met restaurant. Hier waren we de vorige keer ook en hadden ze heerlijke verse broodjes. Die hadden ze nu ook; Heleen een witte met ham/kaas en sla, komkommer, ei en voor mij een bruine met filet Americain en sla, komkommer en ei. Heerlijk met een verse kop koffie in de camper opgegeten! Daarna door richting Antwerpen en op de TomTom konden we al zien, dat het er druk was! Zo lang mogelijk op de linkerbaan blijven rijden, hadden we de vorige keer zien doen en dat hebben we nu ook gedaan! Dat scheelde heel wat vrachtauto’s. Het was wel druk in Antwerpen, maar echt stil hebben we niet gestaan. Rond kwart over drie waren we thuis.

We hebben deze keer 2801 km gereden, wat ons totaal dit jaar brengt op 12660 km!

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.