Mei/juni vakantie

2e poging 12193 km

Aankomst Bad Kreuznach 12583 km

Gereden 390 km

Vandaag vertrokken we toch richting Italië; de laatste week veranderden de weersvooruitzichten in positieve zin. Anders waren we naar Portugal gegaan, maar na 3x achter elkaar door Frankrijk naar Spanje (en een stukje Portugal), voelt dit beter. Eerst even getankt en de bandenspanning gecontroleerd. We vertrokken in 2x; bij de afslag Leerdam kwam ik er achter dat ik de laptop vergeten was….beter hier, dan wanneer we verder waren. Via de A15 richting Nijmegen en daarna richting Duitsland via Venlo. Eenmaal in Duitsland alleen maar snelweg gereden; het was rustig zonder alle vrachtverkeer, maar na de lunch met een heerlijk warme Panini’s gezond, werd het toch wel erg saai. Het was prachtig weer en we hebben zelfs de airco aangehad! We hadden de camperplaats in Bad Kreuznach uitgekozen; die lag ongeveer op de helft van de route naar Füssen. Een prima keuze; de camperplaats lag buiten de stad. Eenmaal daar bleek het een goede keuze; het was een prima camperplaats aan een rivier, bij een brouwerij en een Biergarten en bleek later bij een zg. Gradierwerk. Heerlijk buiten gezeten, snel de lange broek uit; het was 23° en heerlijk zonnig. Na de koffie zijn we even een stukje gaan lopen. We kwamen bij het Gradierwerk uit en Wikipedia legt het principe als volgt uit:

“Het gradeerwerk bestaat uit een toren of een hoge muur van hout, waarin bossen van fijne takjes van meestal sleedoorn zijn verwerkt. Deze takjes moeten eens in de 5 tot 10 jaar worden vervangen, onder meer vanwege afzetting van mineralen.[1] Het water laat men van boven in deze toren of muur sijpelen door de takkenbossen, waarna het onder invloed van warmte, zonlicht en/of wind verdampt. Hierdoor neemt het zoutgehalte van het water toe. Bovendien worden bepaalde andere mineralen, zoals kalk, op de twijgjes afgezet, waardoor een zuiverder zoutoplossing ontstaat.

Gradeerwerken worden behalve voor de zoutwinning ook gebruikt als kuuroorden, vanwege de (verondersteld) gunstige eigenschappen van de zilte lucht, die doet denken aan zeelucht.”

Het rook er erg zout en het water was best zout volgens Heleen, die het proefde…. We zijn een stukje door het park gaan lopen en later terug via de andere oever terug; daarna zijn we naar de Biergarten gelopen om even een biertje te drinken, want als je bij een brouwerij staat, ga je niet bij de camper wat drinken toch? Heleen wilde een kleintje en ik nam een halve liter “Helles Bier”. Een heerlijk biertje, maar er was ook een echt Duitse eettent, met de Duitse specialiteiten Currywurst, Frikadelle, Rinderwurst, Pommes en Kartoffelsalat. Toen we eenmaal aan het bier begonnen waren, heb ik er Currywurst mit Pommes und Mayo bijgehaald! Heerlijk…………… Terug bij de camper later koffie gedronken, wat tv gekeken, wat sport en later College Tour, Elly op patrouille en De gevaarlijkste wegen van de wereld. Lekker een rosétje en een witte wijn, want het bleef lang heerlijk warm.

Maandag 20 mei 2019 bewolkt, regen 19-9°

Vertrek Bad Kreuznach 12583 km

Aankomst Füssen 13012 km

Gereden 429 km

Toen we wakker werden was het nog droog, maar dat zou later anders worden. Als vanouds thee met een warme croissant en daarna alles opgeruimd en nog even koffie gedronken. Rond kwart over tien reden we weg van de camperplaats. Eerst weer dwars door de stad, waar het vandaag drukker was dan gisteren toen we kwamen. Eenmaal weer op de Autobahn was het vandaag ook drukker met vrachtverkeer, maar het viel allemaal best mee. Het eerste stuk bleef het nog droog, maar na de eetstop begon het wat te spetteren. In de buurt van Ulm viel het met bakken uit de lucht; Duitsland heeft bijna geen ZOAB asfalt, wat bij regen erg vervelend is; je ziet geen hand voor ogen door het opspattende water! Iedereen remt af, je ziet alleen rode remlichten opgloeien! Net voor Füssen zagen we de witte koppen met verse sneeuw op de bergen! In Füssen reden we direct naar de camperplaats; er was ruimte genoeg en we kozen een plaatsje niet ver van het sanitairgebouw. Het regende nog steeds en met hulp van de paraplu de stroom aangesloten en de camper op de blokken gereden. Koffie gedronken en later nog even richting de nieuwe Lidl, maar Heleen zag een modezaak, waar ze eerst even wilde “kijken”. Het werd dus een leuke Capri met een bijpassend shirtje! Daarna naar de Lidl voor karnemelk en een flesje rode wijn, want bij 9° en regen is witte wijn of rosé te “koud”. Terug bij de camper een glaasje gedronken met een hapje. Voor onderweg hadden we ook nog nasi met saté meegenomen; ik kon het nu niet buiten warmen door het noodweer, maar binnen gaat ook natuurlijk. Het was heerlijk! Na het vaat wassen ging Heleen lekker op bed liggen lezen en maakte ik het verslag t/m nu af. Lekker koffie gedronken met een roomboterspeculaasje van thuis. Journaal gekeken en zo meteen Veronica Inside. Morgen gaan we Oostenrijk door via de Fernpass en de Reschenpass.

Dinsdag 21 mei 2019, regen 9°, droog na Imst 17°

Vertrek Füssen 13012 km

Aankomst Merano 13239 km

Gereden 227 km

Het heeft de hele nacht geregend, soms wat harder, soms zachter. Het was niet echt koud toen we wakker werden. Toch maar even de elektrische kachel aan gedaan en thee en croissants gemaakt. Na het ontbijt rustig opgeruimd en nog even broodjes en spekjes gekocht bij de Lidl, die pal tegenover de camperplaats staat. Hij is sinds de eerste keer dat we hier waren helemaal vernieuwd in de nieuwe Lidl stijl. Nog even koffie gezet en rond half elf reden we weg richting Oostenrijk. Eerst nog even tanken in Duitsland en daarna richting  Imst. Na een prachtige tunnel op de grens, bij de benzinepomp het Vignet gehaald. Zo kunnen we rijden waar we willen zonder te hoeven nadenken. Eerst richting de Fernpas (1290m); op de hogere toppen zagen we overal verse, spierwitte sneeuw. Van Imst richting Landeck, waar we even geluncht hebben met de verse broodjes. Bij Nauders passeerden we eerst de Finstermünzpass (1188m) en later de Reschenpass (1510m). Na de laatste pas kwamen we langs enkele stuwmeren. We hadden onze stop in deze buurt gepland, maar omdat we vroeg zijn en er hier niet echt wat te beleven is, besluiten we door te rijden naar de camping in Merano, die we genoteerd hadden. Het landschap was de hele tijd prachtig, zeker nu het weer droog was! Het zonnetje hebben we onderweg niet gezien, maar de temperatuur liep buiten op tot zon 17°. Bij Merano worden we eerst naar het zuiden geleid en later weer terug naar het noorden, waar de camping hoog tegen de berg lag. Geen fietsroutes dus, dus we blijven hier maar een nachtje. De camping  ligt bij een hotel, waar je dan ook moet inchecken. Het is een mooie terrassencamping met onder het eerste terras (waar wij stonden) de sanitaire ruimten. Ons uitzicht was prachtig en in de loop van de avond zagen we zelfs de zon nog af en toe. Na de koffie ben ik even naar het dalstation van de gondel naar Merano 2000 gelopen. Het pad liep achter de camping langs een riviertje; de laatste gondel was net binnen gekomen om 17.00 uur; ik was er rond kwart over vijf. Op de terugweg kwam ik nog langs een kapel uit 1703, waar ook een geestelijke in afzondering leefde. Je kon er niet in, maar wel geknield op een bidbankje naar binnen kijken om de prachtige beschilderingen te bekijken. Terug bij de camper lekker een drankje en een hapje. Vanavond staat frites met kroket uit de oven  en salade op het menu. We kijken Rond de Noordzee en zappen nog wat. Morgenochtend eerst even lekker douchen in het prachtige sanitair hier en dan verder naar een camping in Lazise aan het Gardameer. Daar wordt het de komende dagen prachtig weer; we blijven daar een paar dagen.

Woensdag 22 mei 2019, zon 22°

Vertrek Merano 13239 km

Aankomst Peschiera sul Garda 13425 km

Gereden 186 km

Heerlijk zonnetje deze morgen op de bergen met sneeuw tegenover ons. Na het ontbijt hebben we nog even heerlijk gedoucht in het prachtige sanitair. Na de koffie even wezen betalen in de receptie van het hotel. De CC prijs was €20, maar daar kwam €2,50 milieuheffing bij en €2,30 toeristenbelasting……..Daarna reden we weg richting Bolzano via de SS38 langs de rivier de Adige. Na Bolzano via de SS12, die helemaal langs de tolweg loopt tot aan de afslag naar Lazise, waar we i.p. heen zouden gaan. Ooit ben ik daar met mijn ouders en Bas en Any geweest in een gehuurde Opel Olympia op camping Spaggia D’Oro. Bij een ritje rond het meer kregen we daar toen een aanrijding mee met een Franssprekende Belg, Papier d’Assurance s.v.p. De schade viel erg mee, alleen blikschade. Onderweg geen supermarkt gezien om verse broodjes te kopen, dus aten we ons laatste brood van thuis op. Ook lekker hoor! Eenmaal in de buurt van Lazise werd het steeds drukker op de weg; er waren daar ook geen fietspaden en op de weg fietsen leek ons niet handig. We reden naar de camping die we uitgezocht hadden, maar die bleek pal naast een pretpark te liggen, dus reden we verder. Het was niet het enige pretpark daar, Movieworld, Canevaworld, Aquaparadise en Gardaland lagen naast elkaar en dat was wel erg druk! We besloten door te rijden naar Camping Village San Benedetto in Peschiera sul Garda. In Peschiera waren we in 2016 ook al op de fiets geweest vanaf een andere camping in de buurt, dus de omgeving kenden we. We reden er naartoe en er was plaats. We mochten even rondkijken en vonden een mooi plaatsje op een hoek van het middenpad vlakbij weer een prachtig sanitairgebouw. We zetten de camper neer en de stoelen konden gelijk naar buiten. Het was heerlijk weer, dus weer eens thee in het zonnetje. Gelijk de fietsen eruit en even naar de Lidl, een hele nieuwe op ongeveer 800m. Ernaast was ook een Takko kledingwinkel, die ook in Füssen was. Ze hadden er nog meer leuke kleding, dus dat zien we nog wel.

Donderdag 23 mei 2019, zon 26°

Peschiera

Vannacht heeft het flink geonweerd en geregend, maar als we wakker worden schijn t de zon al weer. Na de thee met croissants eerst een wandeling gemaakt langs de weg richting Peschiera en via de boulevard terug naar de camping. Heleen leest lekker tot ik terug ben en dan drinken we koffie buiten. Daarna doen we boodschappen bij de Lidl, lekker verse broodjes voor vanmiddag, ingrediënten voor de lasagne en vers fruit voor een fruitsalade vanavond. Na de lunch lezen we nog wat, ik bereid de verse lasagne voor  en na de thee fietsen we naar Peschiera. We zijn daar in 2016 ook al geweest, maar het was een gezellig toeristisch plaatsje met terrasjes, mooie kanalen en zelfs een gondelier! Ook veel schoolreisjes….. We vonden nog een monument van de 2e wereldoorlog, wat we in 2016 niet gezien hebben. We maken foto’s voor Kevin en appen die gelijk door. Terug zijn we helemaal langs de boulevard naar de camping terug gereden. Het laatste stuk is verboden voor fietsers, dus dan maar weer naar de weg. Na een drankje en een hapje de oven buiten gezet en de lasagne gemaakt. De zon is rond 7 uur weg, dus eten we lekker binnen; we zijn de hele dag al buiten geweest! Heleen leest lekker en ik doe de afwas; daarna kijken we nog wat op tv, het journaal en Peter van der Vorst zoekt sterren, met Fransje Bouwer en Famke Louise; wat een verschil zeg deze twee.

Vrijdag 24 mei 2019, zon/bewolkt 26°

De ochtendwandeling weer een stukje uitgebreid en nu de eerst langs het meer. Heleen ruimt de camper op; we hebben net voor de vakantie nog een kleine stofzuiger gekocht, want de kruimeldief voldeed echt niet.Na de koffie eerst weer even naar de Lidl voor o.a. de verse broodjes. Na de middag eerst heerlijk zitten lezen en na de thee even naar de Takko kledingwinkel, waar Heleen nog een Capri, twee shirtjes en een vestje kocht, want soms is het te warm voor je jas en te koud voor alleen een shirtje…… Daarna zijn we richting Lazise gefietst langs het Gardameer, maar toen we op de helft waren, begon het te rommelen en we hadden geen zin om in een onweersbui te moeten fietsen, dus zijn we terug gegaan. Het bleef gelukkig droog en op de camping hebben we heerlijk koffie gedronken en lekker buiten gezeten. ’s Avonds aten we een uiensoepje vooraf en pizza! Heleen ligt te lezen terwijl ik het verslag aan het typen ben. Gelijktijdig staat het journaal aan en we horen dat Theresa May gaat aftreden. Daarna In de voetsporen van D-Day gekeken, weer een indrukwekkende aflevering met al die 95 jarigen!

Zaterdag 25 mei 2019, zon/bewolkt 26°

Peschiera

Vanochtend om 6 uur barstte het onweer los met een enorme flits en een knal; het leek wel het begin van een groot vuurwerk! Het bleef tot een uur of acht onweren en hard regenen. Toch wel lekker zo’n kunststof dak op de camper. Je hoort natuurlijk de regen wel, maar veel minder als op d vorige campers en caravans! Je kunt er gewoon doorheen slapen! Om kwart voor negen pas thee met croissants gemaakt en daarna weer een ochtendwandeling gemaakt, nu de andere kant op, maar weer via het strand terug. Het zou vandaag bewolkt zijn met mogelijk regen en onweer, maar dat viel ontzettend mee. Het was wel erg dreigend aan de overkant van het meer, maar het kwam niet naar onze kant. Weer even boodschappen gedaan bij de Lidl voor de lunch, Vanavond eten we pannenkoeken en daar hebben we alles al voor in “huis”. We lunchten ook later dan gebruikelijk, want als je pas om een uur of negen uur wakker bent……Na de thee wilden we nog een stukje fietsen. Het was echter heel donker in het zuiden en op de app werd niet veel goeds voorspeld. We gokten het er maar op, we hebben regenjacks in de fietstas. We fietsten richting Sirmione, maar het werd achter ons steeds donkerder wat ons deed besluiten terug te gaan. Eenmaal weer terug in Peschiera was het al weer veel lichter en dus reden we door naar het centrum. We liepen de gezellige straatjes nogmaals door; het was er weer erg druk met toeristen. Via de boulevard weer terug naar de camper, waar we heerlijk koffie dronken. Het was en bleef heerlijk weer to na het pannenkoeken bakken buiten. De pannenkoeken waren erg goed gelukt, al zeg ik het zelf! Daarna begon het even te druppelen, dus snel de luifel ingerold en de stoelen naar binnen. Toen werd het weer droog, maar de zon was onder gegaan, dus zaten we lekker binnen. Even kijken naar Blauw bloed en gelijk dit verslag gemaakt. Daarna naar de Beste van de Beste Zangers…. Mooi! Morgen blijven we nog hier; vanaf maandag is deze plaats gereserveerd en gaan wij dus verder.

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.