Week 5

Vertrek Villajoyosa 9529 km

Aankomst Moncofa 9792 km

Gereden  263 km

Het is vandaag prachtig weer, strak blauw en zon! We rijden rond half elf na de koffie van de camping; eerst richting Alicante, omdat we via de Autovia door het binnenland willen rijden en daarna richting Valencia. Eerst nog even de tank vol, overigens bij hetzelfde benzinestation als een vorige keer. Toen hadden we problemen met het afrijden van de steile afrit door de lange overhang van de vorige camper. Nu hebben we dat probleem niet; deze is immers een halve meter korter! We zijn er inmiddels helemaal aan gewend; alles heeft weer zijn plaatsje en de garage is perfect. De fietsen zijn er nu zo uit en in en het kost geen moeite! Onderweg hebben we lekker geluncht en rond twee uur waren we op de camping in Moncofa. De Tom-Tom stuurde ons in het centrum de vreemdste kanten op, zodat we zelf maar bepaalden hoe we reden. De receptie was openen we mochten een plaatsje zoeken en daarna verder inschrijven. De plaatsen waren bedekt met zwart gravel; niet echt mooi, maar de Spanjaarden spannen meestal een grondzeil over de hele plaats! De schotel bleef maar zoeken op Astra 3; eerst de schotel laten zoeken naar Astra 1; die vond hij wel en daarna even de kop even gedraaid; volgens de app moet de “skew” hier 26° zijn. Ik zet hem op 20° en nu doet Astra 3 het wel! Na de thee zijn we het plaatsje gaan verkennen. Deze camping lag ook achter de flats langs de boulevard, net zoals op andere plaatsen. De boulevard zelf was prachtig; de palmbomen waren keurig onderhouden. Het strand was bedekt met kiezelstenen, geen zand dus. Er werd niet gezwommen, maar wel veel gevist! We fietsten tot het einde en daarna nog een stukje door het oude centrum. Daarna terug naar de camper, waar we lekker koffie dronken in het zonnetje. We hadden inmiddels Nederlandse buren gekregen, die na maanden overwinteren in Portugal en Zuid-Spanje, op weg waren naar huis. We aten spaghetti met rode saus en keken naar de dramatisch verlopen wedstrijd Nederland-Duitsland en naar de luizenmoeder, met weer voor ons een aantal herkenbare beelden. We besluiten morgen een geplande stop over te slaan en door te rijden naar l’Ametla de Mar.

Maandag 25 maart 2019 J24°

Vertrek Moncofa 9792 km

Aankomst l’Ametlla de Mar 9983 km

Gereden 191 km

Even de oven klaar gezet voor de croissants en de waterkoker aan. Na het ontbijt opgeruimd en nog even heerlijk gelezen. De Nederlandse buren waren inmiddels vertrokken. Wij reden weer rond half elf weg. Via de Autovia CV-10 en de CV-13, met prachtige vergezichten over de bergen en de Ebro Delta naar de N340 richting Tarragona, dat onverstaanbaar werd verbasterd op de Tom-Tom! We aten op een prachtige parkeerplaats aan het strand. Later kwamen we langs Peniscola, Benicarlo en Vinaros, waar we ook al geweest zijn. Bij l’Almetla de Mar hadden we gekozen voor de verkeerde camping; die was nog dicht en de weg erheen was ook erg apart te noemen. Door tunneltjes onder de treinrails en daarna weer steil omhoog tot de camping. We kozen dus voor de andere camping en reden er eerst even heen om te kijken of we van daaruit nog even boodschappen konden doen bij de Mercadona. Het was bijna 5 km rijden via wegen zonder fietspaden, dus besloten we eerst naar de Mercadona te rijden. Even boodschappen gedaan dus en daarna weer terug naar de camping. De receptie was gesloten, maar we konden toch de camping op; even de ACSI kaart afgeven aan een medewerker en om 5 uur even inschrijven. We kozen een mooi plaatsje op het terrein achter de receptie. Een grote plaats met schaduw van een olijfboom. Even kijken of de schotel het doet; ja hoor, geen probleem. Na de thee zijn we naar het stadje gefietst; in de buurt van de camping ligt een terrein wat jaren geleden helemaal klaar gemaakt is voor bebouwing; toen dat niet doorging, is het helemaal verwilderd. Jammer van al dat werk! In het dorpje rijden we naar de haven, waar net de schepen binnenkomen. Je kunt hier ook goed zien, hoe de mensen over de politiek Spanje-Catalonië denken! Terug op de camping lekker in de zon gezeten en verse tomatensoep gemaakt. DWDD, Veronica Inside en Sinan zoekt de klas van Elias gekeken.

Dinsdag 26 maart 2019 K20° harde wind

Vertrek l’Ametlla de Mar 9983 km

Aankomst Palamos 10313 km

Gereden 330 km

Het is vandaag weer prachtig weer; wel weer een fris windje, maar dat is eigenlijk de hele vakantie al zo. De ene dag is het erger dan de andere; wel bijna altijd een heerlijk zonnetje en dat is ook veel waard! We hadden gisteravond alles al opgeruimd; alleen het groene kleed moest nog even opgeruimd en het zonescherm van de voorruit. Na de koffie reden we weg. We zouden nog een tussenstop maken voor Palamos, maar omdat we op de terugweg nog langs Cognac gaan, slaan we die over. Kunnen we een dagje extra in Palamos zijn. De Tom-Tom ingesteld op geen tolwegen en de route gaat via de A7 naar Reus en dan via de C14 het achterland in naar Montblanc; het zijn prachtige wegen door mooie gebieden. Heel groen hier en bergen rechts en links van ons. Links zijn ze veel hoger met zelfs af en toe witte toppen. We eten onderweg op een parkeerterrein in het midden van een rotonde in Tarrega. Daarna via de C25 via Manresa en Vic richting Gerona en uiteindelijk Palamos. Het was het laatste stuk enorm gaan waaien. De geel-rode vlaggen stonden helemaal strak; die hangen in elke dorp in deze regio! Het laatste stuk zagen we de zee weer, maar de wind was er nog steeds, dus eenmaal op de camperplaats in Palamos, was het erg koud in de wind. Het was noordenwind, dus maar proberen een beetje uit de wind te blijven, dan was het heerlijk. Het was druk op de camperplaats; alle plaatsen op de terrassen waren bezet, maar er waren nieuwe plaatsen bijgekomen aan de andere kant. Wij hadden een plaats gekozen op een nieuw terras, waar 4 campers konden staan. We keken nu niet op de zee, maar wel op de oprit van de camperplaats, wat regelmatig voor spannende tafelrelen zorgde. Niet iedereen kent nl. de eigenschappen van zijn camper bij het oprijden van een steile oprit met knik! Na de koffie zijn we nog even naar de Mercadona gelopen; die is er vlakbij. Vanavond eten we lekker pizza! We blijven hier morgen ook nog en we plannen de komende dagen; zondag “moeten” we in Cognac zijn; dan is Bert er ook met kennissen, die een aantal weken op het huis en de poezen gaan passen. Donderdag rijden we naar Narbonne, vrijdag blijven we daar een dagje en zaterdag rijden we naar Toulouse. Zondag dan de laatste etappe naar Cognac.

Woensdag 27 maart 2019 J16-20° koude wind

Rustdag in Palamos

We zijn rond negen uur wakker en het zonnetje schijnt heerlijk. Na de koffie gaan we boodschappen doen bij de Mercadona en komen met twee fietstassen vol terug. Tot een uur of half twee blijft het lekker; daarna steekt de wind weer op en wordt het echt fris. We hebben dan ook  tot die tijd heerlijk buiten gezeten. Vanavond eten we verse lasagne, dus het gehakt geruld en de groenten gewokt; daarna de saus en de bouillon erbij en even laten doorkoken. Het werd steeds kouder, dus was ik blij dat de saus klaar was. We zijn daarna de hele boulevard uitgefietst, daar was het minder winderig en we warmden helemaal op. Op de terugweg nog even langs de Lidl voor een paar boodschappen, o.a. witte wijn voor €0,99 per fles. Nog even de laatste brief naar huis gepost en terug op de camperplaats nog heel even in het zonnetje gezeten; maar dat was maar kort, want de zon zakte achter de bomen. De temperatuur zakte snel en nu (21.15 u) is het buiten maar 8°. De kachel brandt en binnen is het 21°. Lekker lezen en nog even tv kijken en het verslag maken. De foto’s op de computer zetten en al vast de foto’s uitzoeken voor de weblog.

Donderdag 28 maart 2019 K18°

Vertrek Palamos 10313 km

Aankomst Narbonne 10495 km

Gereden 182 km

Het zonnetje scheen weer lekker vanmorgen, maar het was fris. Na de thee met croissants en de laatste snee ontbijtkoek, nog even boodschappen gedaan bij de Mercadona. Daarna nog even afrekenen en koffie gezet, daarna de stroom eraf, vloerkleed naar binnen en klaar! Rond half elf reden we weg; nog even tanken voordat we de grote weg op gaan. We rijden richting Figueras en Rosas en daarna richting de Spaans-Franse grens. De dames van lichte zeden hadden hun werkgebied verplaatst; ze stonden nu al in de bermen voor we bij de grens waren in weinig verhullende kleding bij 18°. In tegenstelling tot vorige keren waren ze niet op de grote parkeerterreinen bij de grens van La Jonquiera werkzaam. Saai hoor, alleen vrachtwagen, campers en auto’s……  Na de Franse grens nog even door het altijd drukke stadje Le Perthus en daarna de mooie afdaling naar Le Boulu. Daar hebben we op een mooi plaatsje even gegeten en na ons kwamen er nog wat camper achter ons staan. Daarna richting Perpignan; eerst wilden we weer de tolweg op, zodat we niet door de stad zouden komen, maar we besloten toch maar gewoon door de stad te gaan. Dit bleek een goede keus; we reden er zonder problemen snel doorheen. De D900 langs Rivesaltes langs de binnenmeren tot aan Narbonne. De camping lag maar een km of 4 van de oude binnenstad af aan het binnenmeer. De receptie was open en we kregen een plaatsje aan de rand van de camping. De plaatsen hadden een privé toiletruimte met wasbak, toilet en douche. Al vast even de champignons en uien gebakken voor vanavond. We zijn nog met de fiets naar het centrum gereden; heen wind in de rug, goed te doen, terug wind uit zee, echt koud! Het oude centrum was erg gezellig; het was ook nog markt! We herkenden het allemaal nog wel; het gemeentehuis met de Via Dometia, de kathedraal, de Monoprix in een prachtig gebouw met Au dames de France op de gevel en natuurlijk het kanaal met de wandelboulevards. Terug op de camping konden we nog tot half 7 buiten zitten en de kip op de plaat bakken, terwijl we de frites in de oven hadden. Het was weer heerlijk en schoon op! Oogappels en Floortje gekeken; morgen gaan we richting Toulouse.

Vrijdag 29 maart 2019 J16-22°

Vertrek Narbonne 10495 km

Aankomst Cayriech 10756 km

Gereden 261 km

Na een heerlijke nacht, we hadden wel allebei vreemd gedroomd, Giessenburg overstroomd en computerproblemen op een school, werden we om half negen fris wakker. Het was wat bewolkt, maar de zon kwam er al snel door. Na het ontbijt even wezen betalen en bij vertrek nog even de vuilwatertank leeg gemaakt. Via de D6113 richting Carcassonne en bij Castelnaudary verder landinwaarts via de D2 richting Toulouse. Ruim 20 km voorsteden voor we bij de camping aankwamen. De poort was gesloten en het was pas 14.00 uur; we besluiten door te rijden naar een volgende ACSI camping in Cayriech, een klein gehucht een eindje boven Montauban. Een mooie camping, inderdaad bij een pittoresk dorpje met een kerk, gemeentehuis en nog een aantal huisjes rond een mooi park met een Arboretum. Op de camping stond nog een Nederlandse camper; de huisjes waren op 2 na niet bezet. We konden heerlijk in het zonnetje zitten tot half zeven. Buiten de champignonsaus uit de diepvries opgewarmd en de penne gekookt en heerlijk binnen gegeten. De laatste DWDD van het seizoen gekeken, want zonder Mathijs en met die Margriet kijken we niet meer….. Het Journaal met de derde afkeuring van de plannen van May; drie keer hetzelfde plan indienen, hoe kan het. Niet gek dat het weggestemd is na een aantal keren ORDER, ORDER! Wat er nu gaat gebeuren is gissen. Om half negen komt Veronica Inside, Heleen leest de Libelle, die vandaag gedownload kon worden, want we hebben hier weer echte wifi en nog gratis ook! De vaat gedaan met de hele camping; er waren nog maar 2 van de 4 wasbakken vrij! Morgen niet te laat weg, want we willen onderweg nog boodschappen doen en niet te laat in Cognac zijn. Kunnen we al vast een en ander op orde brengen, voordat Bert zondag komt!

Zaterdag 30 maart 2019 J22°

Vertrek Cayriech 10756 km

Aankomst Cognac-la-Fôret 11030 km

Gereden 274 km

Het was een rustige nacht, geen trein, geen weg, één andere camper en een bewoonde mobil-home. Na het onbijt op bed voor Heleen natuurlijk, hebben we opgeruimd en zijn we na de koffie op weg gegaan naar Cognac. Via de D820 naar Cahors, waar we nog even boodschappen hebben gedaan bij de Lidl. Verse croissants, brood, stokbrood en Gris de Gris rosé, want die was in de aanbieding! Daarna verder via Souillac richting Brive la Gaillarde, waar we de A20 opgegaan zijn. Onderweg nog even lekker gegeten en daarna richting Limoges. De Tom-Tom stuurde ons via Limoges-Nord; we hadden ook de afslag Aixe sur Vienne kunnen nemen, maar die zagen we net te laat. Dwars door Limoges richting Angoullième en daarna richting Aixe, waar we even boodschappen hebben gedaan. Nog wat cadeautjes voor de meiden en ingrediënten voor de spaghetti morgen. We hadden nl. afgesproken, dat ik dat klaar zou maken morgen. Even langs de camping, want we moeten de sleutels ophalen bij Arjan. Die was de laatste voorbereidingen aan het treffen voor het seizoen, dat maandag 1 april begint. We hebben even gezellig bijgepraat en de bouw van het nieuwe woonhuis bekeken. De bouw ging op zijn Frans, lag dus nu stil en het wachten was op de volgende fase. Maar met een seizoen voor de deur, waarin Arjan zelf toch geen tijd heeft voor de bouw, was hij er laconiek onder. We zien wel over 6 maanden hoever ze zijn. Doorgereden naar nummer 3, even het hek open gedaan en naar boven gereden. We besluiten de camper anders neer te zetten, maar eerst de Hyundai uit de hangar gereden, anders gaat dat te moeilijk als de camper er staat. We zetten de camper dichter bij het huis neer met de neus naar de oprit. Stroom erop en de stoelen naar buiten, want het is prachtig weer. Nu even de poezen tellen; Rossi was de eerste, gevolgd door Boef. Beer en Sien waren er nog niet.Even een was in de wasmachine gedaan en die kon gelijk aan de waslijn. De zon scheen en de was wapperde lekker. ’s Avonds had Heleen zin in McDonalds, wat we elke vakantie een keer doen en we hadden nu een auto om naar Aixe te rijden. Het smaakte heerlijk! Terug op les Allouettes zagen we ook Beer lopen in de hangar; alleen Sien dus niet vandaag. De was was droog en de volgende trommel zat er al in. We hebben nog wat tv gekeken en daarna zijn we gaan slapen.

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.