Week 3

Vertrek Chalon-sur-Saône 18033 km

Aankomst Montbrison 18226 km

Gereden: 193 km

Vanmorgen reden we rond 11 uur van de camping af, na nog een gezellig gesprek met de buren uit Barendrecht. De route voerde ons langs de D983 langs Charolles, de D10, de D462 richting Roanne en de D60 naar Montbrison. Weer een mooie route door het Franse land met verre uitzichten over de bergen in en rond het Rhônedal. Deze route hebben we ook nog nooit gereden. Onderweg lekker geluncht en daarna het laatste stuk gereden. De Tom-Tom stuurde ons verkeerd in het dorp. De camping lag er wel, aar de inrit lag aan een andere weg. Dus even terug gereden en de inrit gevonden. De beheerder was op het terrein en kwam aangereden op de maaimachine. We zetten de camper op een mooi plaatsje. Het was vroeg fris en het buiten koken werd een fris klusje! We aten binnen de rijst met kip-kerrie. Na het eten was het al donker geworden en keken we wat tv. Op Max was de Masterclass door Erik Scherder; deel 1 Geluk. Prachtig om die enthousiaste wetenschapper elke keer zo’n duidelijk verhaal te horen vertellen!

Vrijdag 6 september 2019 L10°J25°

Vertrek Montbrison 18226 km

Aankomst Vallon Pont d’Arc 18463 km

Gereden: 237 km

Het was koud toen we wakker werden; buiten maar zo’n 11°. Ook was het toen we weg wilden rijden even schrikken; de TomTom bleef op zwart! Dus startten we met Google Maps en de kaart. Balen na alle eerdere problemen met de nieuwe TomTom, maar onderweg tijdens de lunch nog even op internet gezocht. Resetten zou een oplossing kunnen zijn; 30 sec. de startknop ingedrukt houden was de oplossing! De route stond er zelfs nog in, dus wat er gebeurd is, geen idee! De temperatuur zakte soms wel tot 10°, voordat hij toen we wilden gaan ten weer opgelopen was tot boven de 20°.Na de stop moesten we gelijk een stukje terug om op de juiste route te komen over D wegen binnendoor. Die hadden we met de kaart niet gepland, want dan moet je de Michelin atlas erbij pakken en alles uitschrijven, zoals we vroeger deden….. Er waren nogal wat colletjes van ongeveer 1100 tot 1200 meter onderweg. In Vallon kwamen we voor het bord verboden voor campers en caravans te staan; we gingen terug en zagen het Verkeersbureau. Daar maar even gevraagd hoe we nu op de camping moesten komen; gelijk kregen we folders en informatie over de omgeving. Zo reden we naar de camping; we herkenden de camping direct, over de brug aan de rechterkant. We schreven ons in en konden een plaats zoeken. We vonden er één, met schaduw, maar waar we ook schotelontvangst hadden, want vanavond is de voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland en die wil ik toch wel even kijken. Het was een mooi plaatsje, maar omdat het zo hard waaide, was het frisjes. De luifel maar even niet opgezet; koud was het niet. We aten bami met gebakken ei en keken DWDD en Duitsland-Nederland 2-4!

Zaterdag 7 september 2019 J22°

’s Morgens eerst even een wasje gedraaid in de wasmachine van de camping; daarna kennis gemaakt met onze achterburen en na de koffie op de fiets naar de Lidl; ’s middags op de fiets naar de Pont d’Arc door de tunnels; dat zag er na de vorige keer heel wat anders uit; er waren parkeerterreinen gemaakt en er was een soort park aangelegd. Langs de weg was een wandel/fietspad aangelegd, want het eerste stuk door de tunnels was daar te smal voor. Daarna terug door het dorpje. Heleen wist nog precies hoe het eruit zag; ik ook toen ik het zag. Het was vandaag minder winderig en dus lekkerder om buiten te zitten. We aten pannenkoeken met appel/spek en kaas en keken ’s avonds De beste zangers van Nederland en Dancing with the stars.

Zondag 8 september 2019 LJ22°

Bewolkt begin van de dag, maar toch buiten koffie gedronken, want de wolken waaien over. Na de middag werd het helder en zaten we heerlijk buiten. We wilden vandaag nog een stukje gaan fietsen door de Gorges de l’ Ardeche, maar nu richting Ruoms. Er ou volgens de plattegrond die we bij het Syndicat d’Initiative kregen, een fietspad moeten lopen. Wij hebben dat fietspad niet echt gevonden. Wel een mooi stukje gefietst langs de “gewone” weg, waar wel een fietsstrook langs lag. Het is zondag, dus erg druk met vooral motoren. Bij de brug naar Sampzon zijn we rechtsaf gegaan in de hoop het fietspad te vinden. Er stond een bordje met Vallon Pont d’Arc en een fietsje, dus zijn we daarheen gegaan. Het eerste stuk was erg steil, maar met onze fietsjes is dat geen probleem. We kwamen uiteindelijk voorbij de Lidl weer op de weg terug. In Vallon zijn we de brug over gegaan richting de camping, maar even doorgefietst naar Salavas, een klein dorpje met een heel oud centrum met poortjes, torentjes en vooral mooi gerestaureerde gebouwen. Daarna zijn we weer naar de camping gereden; het was weer wat meer bewolkt geworden. Tussen de bomen door scheen de zon toch nog wel lekker, maar later werd het snel fris. We aten vanavond een nasi omelet; we hebben binnen gegeten. Heleen ging lekker lezen en ik maakte het verslag. We keken nog wat tv; Studio Sport met damesvoetbal! Daarna Onze boeren en de familie Kruis.

Maandag 9 september 2019

Nog een laatste dagje op deze camping; morgen gaan we verder en het gaat morgen  ook nog regenen. Vanmorgen doen we wat boodschappen bij de Intermarché in het dorp. Na de lunch maak ik de saus voor de lasagne, die we vanavond eten. De helft van de saus bewaren we voor de spaghetti die we donderdag met Bert en Christien willen eten. Daarna fietsen we nog even door het dorp en maken nog wat foto’s. Terug op de camping drinken we nog een drankje en eten we de verse lasagne! We krijgen het niet op en bewren het restje voor morgen. Altijd makkelijk voor onderweg even een soepje erbij en we hebben weer gegeten. We ruimen alles vanavond op, zodat we morgen niets nats hoeven in te pakken!  Avonds kijken we Chateau Meiland en de interland Estland-Nederland 0-4!

Dinsdag 10 september 2019 L11°J18°

Vertrek Vallon Pont d’Arc 18463 km

Aankomst St-Flour 18653 km

Gereden: 190 km

Het regende inderdaad vanmorgen toen we wakker werden; niet hard, maar wel constant. Eerst nog even lekker thee met vers croissantje natuurlijk, even scheren en verder opruimen en na de koffie afscheid genomen van onze achterburen; zij vertrekken ook vandaag richting Meer van Annecy. Stroom eraf, blokken eronderuit en rijden maar. We hoefden geen brood te halen, want dat hadden we nog over van gisteren. Via de D979 door het prachtige dorpje Barjac en daarna werd het al snel droog! Verder de D901 totdat we een zijweg ingestuurd werden door de TT. Een prima weg, maar soms erg smal. We moesten twee keer de linker spiegel inklappen, omdat ons een grote vrachtwagen tegemoet kwam. Eenmaal bovenop de Sommet du Goulet aten we even; de afslag rechts was afgesloten, maar we moesten gelukkig linksaf. Na de afdaling via de D1 kwamen we weer op een bredere weg, de D806 die we verder volgden tot dat we langs de A75 tot bij het Viaduct de Garabit, de brug die door Eiffel is gebouwd. We tankten nog even voordat we verder reden. Daarna door naar de camping die hoog boven het stadje St-Flour lag. Er was niemand op de receptie; we mochten een plaatsje zoeken en rond vijf uur aanmelden. Het was een echte doorgangscamping; hij lag heel dichtbij de sneweg; je kon de snelweg zien, maar je had er geen last van! Het was bewolkt en we zetten de camper met de achterkant naar de wind. Het was niet lekker buiten, dus zaten we lekker binnen. Wel buiten de uien gebakken voor de uiensoep; later de soep binnen gemaakt; het werd echt te fris! De soep was heerlijk! Heleen had er genoeg aan, maar ik nam nog een stukje van de lasagne. ’s Avonds het elektrische kacheltje lekker aan gehad; de temperatuur ging hard achteruit buiten en dus ook binnen! Down the road gekeken; het Vlaamse tv-programma Down the Road volgt presentator Dieter Coppens tijdens een bijzondere roadtrip. Hij gaat met zes jongeren met het syndroom van Down op een avontuurlijke roadtrip door zeven landen. Erg leuk om te zien; we hadden de vorige week de eerste aflevering gezien.

Woensdag 11 september 2019 J25°

Vertrek St-Flour 18653 km

Aankomst Treignac 18829 km

Gereden: 176 km

Het was koud vanmorgen, dus even de gaskachel aangezet. Dan is het binnen korte tijd lekker warm. Ook scheen de zon al lekker en de camping liep al snel leeg. Wij reden rond half elf weg richting de Lidl in St-Flour. Die lag op de route, de D926 richting Murat. Daarna werd het weer de D3 tot Bort-les-Orgues. Het was weer een prachtige route over hoogvlaktes van rond de 1200 m. met veel mooie vergezichten. De hoogvlakten worden vooral gebruikt voor de veeteelt; er lopen hier veel koeien in diverse kleuren. Zwart-wit, rood-wit, lichtbruin, maar vooral de donkerbruine waren imposant om te zien. Bij Treignac aangekomen werden we eerst naar de camperplaats gestuurd, die op een grote parkeerlaats aan de rivier lag. Die zochten we niet; we waren de camping voorbij gereden. Dus terug gereden en de camping opgereden. Die lag aan een stuwmeer met een mooi zandstrand. De receptie was gesloten; de beheerder was op de camping en die moest je even bellen. Ze kwam al snel aangereden en we schreven in; er was ruimte genoeg en we mochten een plaatsje zoeken. De plaatsen waren allemaal onder bomen; we wilden wel tv ontvangst hebben, dus dat was een extra handicap. Ze waren ook erg ongelijk, dus er moesten blokken onder. Bij het verzetten van de camper had ik even het opstapje gemist; het lag plat onder het voorwiel! Eindelijk stonden we waterpas en hadden we tv! Lekker in het zonnetje gezeten, want het was prachtig weer. Later zijn we nog naar het dorpje gefietst, waar een toren stond, die je mocht beklimmen. 83 treden omhoog voor een prachtig uitzicht over het stadje en ook weer 83 treden naar beneden. Verder was er niet veel te beleven in het dorpje en fietsten we terug naar de camping. Bij het zandstrand was een terras, waar we lekker in de zon hebben gezeten met een koel biertje! Een prachtig uitzicht over het stuwmeer en het strand! Daarna zijn we naar de camper terug gelopen door het tunneltje onder de weg door en hebben we nog even buiten gezeten. Heleen is nog even wezen douchen terwijl ik alles opruimde. De zon was achter de bomen gegaan en de temperatuur daalde snel. We hebben vandaag pizza gegeten uit eigen oven. We keken ’s avonds Ranking the stars en Foute vrienden op vakantie. Morgen gaan we naar Bert en Christien in Cognac la Fôret.

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.