Zondag 29 augustus 2021

Vertrek Spijk 27721 km

Aankomst Cambrai 28002 km

Gereden 281 km

We reden rond 10 uur uit Spijk, maar moesten nog even tanken. Na het tanken reden we richting Breda, net voor de grens nog even paracetamol gekocht bij een tankstation, verder naar Antwerpen en daarna via Boom richting Brussel. Even na Boom hebben we een heerlijk vers broodje gezond met koffie gekocht bij een tankstation, waar we een eerdere reis ook al eens gestopt waren. Verder richting Brussel, Mons, Valenciennes naar Cambrai naar de camping municipal. Er was plaats genoeg en we kozen een plekje vooraan. Op deze camping waren we ook al in de zomer van 2012. Het was de hele dag bewolkt en zo’n 20 graden. Na de thee nog even naar het centrum gelopen en onze Nederlandse buurvrouw geholpen die alleen reizend met een gehuurde VW bus onderweg was. Ze kreeg de bank niet verschoven tot bed en ze had geen gas. Ook weer opgelost met de vraag de volgende morgen het gas weer even af te sluiten. ’s Avonds nog even sport gekeken en de route bepaald naar de volgende stop. In Nederland waren de mondkapjes net afgeschaft, maar in België en Frankrijk waren ze nog verplicht als je ergens naar binnen ging. Was weer even wennen en een aantal keren waren we ze vergeten en moesten we terug…..

Maandag 30 augustus 2021

Vertrek Cambrai 28002 km

Aankomst Neufchâtel-en-Bray 28154 km

Gereden 152 km

De Lidl was schuin tegenover de camping, dus daar even verse croissants en brood gehaald. Bij de buurvrouw nog even het gas weer afgesloten en na de koffie gingen we weer op pad. Het was nog steeds bewolkt en 20 graden. Dwars door het Noord-Franse landschap met eindeloze geoogste graanvelden en soms een uitgebloeid zonnebloemveld. Via de D930, D929 naar Amiens en daarna de D1029 naar onze eindbestemming. Deze laatste loopt parallel aan de  tolweg A29. De camperplaats was goed gevuld, maar we konden nog een plaatsje uitkiezen. De stoelen konden ook naar buiten, want de zon was onderweg gaan schijnen. Prima verharde plaats met en grasveldje ervoor. Het was rustdag bij de Vuelta in Spanje, dus geen etappe vandaag. De Vuelta duurt tot 5 september, dus kan ik er elke dag in ieder geval wel even naar de finish kijken.

Dinsdag  31 augustus 2021

Vertrek Neufchâtel-en-Bray 28154 km

Aankomst Brionne 28273 km

Gereden 119 km

Mooie route gereden, met als letterlijk hoogtepunt de Pont de Brotonne over de Seine. De Camping Municipal was bij het voetbalveld en de receptie was niet open. Er hing een briefje, dat je een plaatsje mocht uitzoeken en om 5 uur moest je je dan inschrijven. We kozen een plaatsje vooraan de camping, vlakbij de receptie en het sanitair. Er was een supermarkt vlakbij hadden we gezien en daar hebben we wat boodschappen gedaan. Bij het inschrijven werd direct gevraag naar de Pas Sanitair, de Corona Check app. Er kwamen nog een paar Nederlandse caravans bij, maar het was er niet echt druk. Ik ben nog even het dorpje rondgelopen; het was ons al opgevallen, dat er bij veel plaatsen een bordje stond met de tekst “Village Fibrée”; ze zijn in heel Frankrijk glasvezel aan het aanleggen, deels door de lucht, maar hier ging het via de rioleringsbuizen. Handig, want je hebt minder graafwerk!

Woensdag  1 september 2021

Vertrek Brionne 28273 km

Aankomst Bayeux 28411 km

Gereden 138 km

Nadat we nog even verse croissants en brood gehaald hadden bij de supermarkt, vertrokken we rond half elf naar Bayeux. Het was weer bewolkt, maar een graad of 20, dus dat ging wel. Eenmaal aangekomen op de camping in Bayeux, moesten we nog even buiten de camping wachten, want het was middagpauze. Het weer klaarde op en zo konden de stoelen naar buiten. Op deze camping zijn we al een aantal keren geweest, maar er was wel wat veranderd. Er was flink gesnoeid en er stond een prachtig groot nieuw sanitairgebouw. We blijven hier een aantal dagen, afhankelijk van het weer.

Er waren vanaf de camping brede fietspaden aangelegd, die bijna helemaal rond de stad liepen. Vanaf deze camping heb ik een aantal fietstochtjes gemaakt om een aantal monumenten van de 2e wereldoorlog voor Kevin te fotograferen. Samen hebben we een aantal keren het fietspad rond de stad gereden, langs de Engelse begraafplaats, het oorlogsmuseum en het Mémorial des reporters de Bayeux,  een herdenkingsmonument ter ere van alle reporters die tijdens hun missie gedood werden. Ook de naam van de Nederlandse Stan Storiman staat erop vermeld, alleen is zijn naam verkeerd gespeld. Er staat Storemans. In augustus 2008 was hij met correspondent Jeroen Akkermans in Georgië om verslag te doen van het conflict tussen Georgië en Rusland over Zuid-Ossetië. Bij een bombardement van het Russische leger op de stad Gori kwam Stan Storimans samen met elf Georgische burgers om het leven. Akkermans raakte daarbij gewond aan een been. Beiden waren geraakt door rondvliegende granaatscherven vlak bij hun auto.

Op een van de rotondes rond de stad stonden heggen, die geknipt waren in de vorm van paarden. We hebben Kevin gelijk gevraagd, daar ook mee te beginnen…

Afsluitend hebben we hier bij de McDonalds gegeten; eerst weer de pas sanitaire laten zien…

Woensdag  8 september 2021

Vertrek Bayeux 28411 km

Aankomst Vitré 28579 km

Gereden 168 km

Nadat we nog even brood hadden gehaald bij de Lidl, die hebben heerlijk notenbrood en stokbrood, vertrokken we richting Vitré. Daar was een Municipal camping met veel bloemen, struiken en insectenhotels. We konden weer een plaatsje zoeken en later inchecken.  We zijn eerst naar het stadje gefietst; een mooi oud centrum met kasteel en vestingmuren en smalle straatjes. Er was ook een Lidl in de buurt van de camping en daar zijn we even heen gefietst, zodat we wisten waar we de volgende ochtend weer vers brood konden kopen.

Donderdag 9 september 2021

Vertrek  Vitré 28579 km

Aankomst Les Sables d’Olonne 28810 km

Gereden 231 km

Na miezerregen en een flinke bui onderweg, kwamen we aan in Sables d’Olonne of eigenlijk in Château d’Olonne. Er was plaats genoeg en we vonden al snel een plaatsje. Er stond al een Nederlandse caravan en wat Fransen en een Engelse camper. Met de Nederlanders hebben we kennis gemaakt en elke keer als hij langs kwam, maakten we wel een praatje. Er kwam ook nog familie over, die in Frankrijk woonden, aan de andere kant van Limoges, we kenden de plaats niet. De camping lag maar een paar honderd meter van de zee en er was een prima fietspad. Tegenover de camping was een klein vliegveldje, waar vooral op vrijdag, zaterdag en zondag veel activiteit was. Je kon er nl. parachute springen voor €300 p.p. vertelde de buurman. Er werd druk gebruik van gemaakt en het was een leuk gezicht. Op 4000 m eerst een stuk vrije val, je zag alleen de hulpparachute dan, daarna de parachute open en dan de daling inzetten met diverse capriolen en gegil vanuit de lucht. Ook hier heb ik weer een aantal foto’s van monumenten gemaakt en we zijn een aantal keren echt op zoek geweest op de prachtige Frans begraafplaatsen. Als er nu eens 7 grafstenen bij elkaar stonden, maar soms waren ze verdeeld over de hele begraafplaats. De boulevard was prachtig om te fietsen; heen en terug wel zo’n 18 km! Het was er gezellig druk, veel surfers op het water, want de golven waren best hoog! We hebben er ook nog een leuk straatje ontdekt; het Quartier de l'Ile de Penotte, daar heeft een kunstenaresse de gevels van de huizen met schelpen versierd. Ook hier blijven we een aantal dagen, want het weer is prima en je kunt er weer heerlijk fietsen via de boulevard.  Heleen was ook nog jarig hier en gelukkig hadden ze er heerlijk gebak!

Woensdag 15 september 2021

Vertrek Les Sables d’Olonne 28810 km

Aankomst Royan 28996 km

Gereden 186 km

Vanuit Les Sables d’Olonne zijn we naar Royan gereden, de camping lag op geen 100 meter van het strand en de boulevard middenin een woonwijk. De weg naar de camping was smal, de receptie was nog niet open. Er stonden 2 campers te wachten, een Engelsman en een Fransman. Wij waren dus nummer 3, totdat er een Duitser aankwam en bij de opening van de receptie als eerste naar binnen ging. Wij verbaasden ons daarover, maar lieten het maar zo. We waren de camping al rondgelopen en wisten dus waar we ongeveer wilden staan. De eerste plaats was gedeeltelijk onder naaldbomen en we hadden geen zin in hars op luifel en dak, dus we kozen een andere plaats. Daar was geen stroomaansluiting, dus werd het plaats nummer 3, een prima plek aan de rand van de camping, schuin tegenover het sanitair. We kregen nog een Nederlandse camperbus naast ons en toch weer niet, want hij vond het te dicht op ons i.v.m. een boom. Hij probeerde een andere plaats, maar daar kreeg hij de camper niet waterpas en dus kwam hij terug naast ons. Ze waren onderweg naar Spanje, vertelde hij later, want hij kwam regelmatig een praatje maken. Hij hoorde zichzelf nogal graag, wist alles en was overal al geweest, had alle sporten gedaan en ga zomaar door. Hij deed nu verder heel weinig en liet zijn vrouw alles doen. Op deze camping blijven we tot zaterdag; dan gaan we naar Cognac-la-Forêt, naar Bert en Christien.

Wij fietsten even naar de boulevard en fietsten een stuk richting Royan over een prachtig fietspad langs de kust. De volgende dag maar eens fietsen naar de supermarkt, die ook in de buurt moest zijn. Via een wijk met prachtige nieuwe villa’s, bereikten we via veel omwegen bleek later de supermarkt. ’s Middags hebben we ook hier hebben we weer een rondje gefietst op zoek naar monumenten uit de 2e W.O. in St. Palais-sur-Mer; het fietspad liep maar een stukje langs de kust, daarna verder van de zee. Eenmaal in St. Palais mocht je helemaal niet meer op de boulevard fietsen, dus reden we direct naar de begraafplaats. Op de terugweg zagen we een prachtige wolkenrand, want ’s morgens was er zeemist geweest en die trok nu naar het noorden. Het fietspad naar Royan voerde langs de veerpont over de Gironde; er kwam net een pont aan met auto’s, campers, caravans en fietsers. In Royan kon je prima fietsen. Terug bij de camper heerlijk buiten gezeten met koffie en later een drankje. Ook alle dagen heerlijk buiten kunnen koken.

Zaterdag 18 september 2021

Vertrek Royan 28996 km

Aankomst Cognac-la-Fôret 29181 km

Gereden 185 km

Nadat ik nog even croissants en stokbrood had gekocht aan de boulevard, reden we weg. Het eerste stuk werd weer een echte TomTom oplossing. Binnendoor tot aan de geplande weg over smalle weggetjes. We reden via een Duitse begraafplaats uit de 2e W.O. om foto’s te maken. Dit was een indrukwekkende plaats met veel informatie uit Duitsland, 8295 grafstenen in een keurig onderhouden omgeving. Via St. Junien reden we naar camping Les Allouettes in Cognac-la-Forêt. We meldden ons aan bij Arjan (de eigenaar) en konden een plaatsje uitzoeken. De meeste plaatsen zijn nogal schuin, dus het was even zoeken. Stoelen naar buiten, koffie! Bert kwam even langs voor een biertje en een wijntje. We blijven hier een aantal dagen; we bezoeken Bert en Christien een aantal keren, we rijden met Bert’s Volvo naar Oradour-sur-Glane, waarover Wikipedia zegt:

“Het Bloedbad van Oradour-sur-Glane vond plaats op 10 juni 1944 in de Franse plaats Oradour-sur-Glane. Het dorp werd die dag door het eerste regiment 'Der Führer' van de 2. SS-Panzer-Division Das Reich ingesloten en uiteindelijk verwoest. Bij deze overval werden 642 mensen vermoord. Slechts zes personen overleefden het bloedbad. Het bloedbad was een wraakactie. Als aanleiding wordt wel een actie genoemd van het Franse verzet op 8 juni 1944. Toen werd in Saint-Junien, een plaatsje nabij Oradour, een spoorbrug opgeblazen. Hierbij zouden twee Duitse soldaten zijn gedood, waaronder SS-Sturmbannführer Helmut Kämpfe, die een persoonlijke vriend was van SS-Sturmbannführer Diekmann. Een andere lezing is dat Kämpfe werd ontvoerd door het verzet. Nadat zijn dienstvoertuig leeg werd aangetroffen ging de SS-divisie massaal naar hem en zijn chauffeur op zoek.

De operatie vond plaats op zaterdag na 12.00 uur. De Duitse majoor Diekmann bracht alles in paraatheid om richting Oradour te gaan. Zijn colonne arriveerde om 13.30 uur in Oradour. Binnen een half uur was het gehele dorp omsingeld en alle in- en uitgangen en toegangswegen werden afgesloten. Diekmann richtte een boerderij, die tussen Oradour en het dorpje Bordes lag, in als commandopost. Het in der haast bedachte plan bleek koel en efficiënt. Als reden voor de overval werd een routinematige identiteitscontrole opgegeven, waartoe alle inwoners zich op het marktplein moesten verzamelen. Daarna werden mannen en vrouwen gescheiden. Rond 16.00 uur begon de executie met een ontploffing. Na dit signaal werden de mannen op verschillende plaatsen in het dorp met machinegeweren geëxecuteerd. De lichamen werden in brand gestoken. De vrouwen en kinderen waren samengebracht in het kerkgebouw. Rond 17 uur zetten de SS'ers een kist neer waaruit een paar lonten hingen. Deze werden aangestoken en verspreidden een verstikkende rook, waardoor de vrouwen zich in blinde paniek op de deuren stortten. Daar werden ze opgewacht door de SS'ers die hen met machinegeweren bestookten zodat ze weer naar binnen moesten vluchten. Slechts één vrouw overleefde de slachtpartij. Het jongste kind dat omkwam was slechts acht dagen oud.”

Wij zijn er nu twee keer geweest en het maakte weer veel indruk. Wil je er meer over weten, kijk maar even op internet. Zoek Oradour-sur-Glane in Google.

Verder zijn we twee dagen wezen fietsen in de regio; in alle jaren dat we hier waren, hadden we nog nooit gefietst. Op de eerste afgezakt naar de rivier de Vienne, op de tweede dag naar de andere kant van Cognac-la-Forêt. Prachtige ritten en met onze elektrische vouwfietsen prima te doen, alleen bij het afdalen, moest er wel veel geremd worden!

Sinds de Coronatijd heeft Arjan de hele week afwisselend Pizza’s, broodje hamburger met frites en salade en Fish and chips. We hebben hier drie dagen gebruik van gemaakt; de Fish and chips hebben we overgeslagen. Heerlijk!

Schuin tegenover ons stonden Nederlanders met een Flatcoat Retriever, net zo speels en lief als Bowie.

Donderdag 23 september 2021

Vertrek Cognac-la-Fôret 29181 km

Aankomst Lanobre 29347 km

Gereden 166 km

Na vijf dagen zijn we verder gereden; we wilden eerst nog richting Jura rijden, maar de weersvooruitzichten waren niet optimaal. We willen niet op de terugweg elke dag in de regen rijden en tot en met zondag geven ze nog mooi weer op, dus trekken we op het gemak in 5 dagen naar huis. Eerst naar een prachtige camping aan een stuwmeer, de camping was bijna leeg, maar het was prachtig weer. We hadden al gemerkt in Cognac dat de nachten kouder werden en dat het ’s morgens best fris is in de camper. Dat was het hier ook! Maar gelukkig hebben we een prima gaskachel met rondverwarming met te programmeren thermostaat! Dus om acht uur sloeg de kachel aan en binnen een half uurtje was het weer behaaglijk! Ook natuurlijk geholpen door de warmte van de oven voor het afbakken van de croissants, want dat doen we nog steeds. Soms ook heerlijke verse croissant van de bakker hoor!

Vrijdag 24 september 2021

Vertrek Lanobre 29347 km

Aankomst Nevers 29583 km

Gereden 236 km

De volgende etappe gaat naar de camping bij Nevers aan de oever van de Loire. We zijn hier al een keer geweest; In 2015 waren we ook op deze camping, toen bleef het ’s nachts 32⁰! Brigitte Kaandorp stond toen ook op deze camping, ze liep regelmatig voorbij richting de gratis wifi. Vanaf de camping heb je een prachtig uitzicht op de brug en de stad. We fietsten nog even naar de supermarkt voor de nodige boodschappen en zaten daarna heerlijk buiten. ’s Avonds nog even Veronica Inside gekeken; morgen door naar Melun.

Zaterdag 25 september 2021

Vertrek Nevers 29583 km

Aankomst Melun 29785 km

Gereden 202 km

Na de koffie reden we via een mooie rit naar Melun; op deze camping met Nederlandse eigenaresse zijn we ook al vaker geweest. We mochten weer een plaatsje zoeken en later inschrijven. Na de thee dus eerst even een stukje fietsen; we hoopten langs de Seine over een fietspad te kunnen fietsen, maar dat was aanvankelijk niet zo. Het laatste stuk weer wel, maar toen werd het donkerder en besloten we maar terug te gaan. Onderweg wat druppels, maar toen we onze regenjassen aan hadden getrokken was het weer droog. Op de camping eerst even aangemeld en betaald, zodat we dat de volgende dag niet meer hoefden te doen. Lekker buiten gezeten met een drankje en buiten gekookt. Even de luifel iets uitgedraaid, want er vielen wat spetters. Morgen rijden we naar Charleville-Mézières, waar we de vorige vakantie niet terecht konden i.v.m. het Fête des Bière. Nu was eer een Fête des Poupettes, dus maar even gemaild om te reserveren, maar dat was niet nodig.

Zondag 26 september 2021

Vertrek Melun 29785 km

Aankomst Charleville-Mézières 30043 km

Gereden258 km

We hadden croissants en stokbrood besteld, dus nadat we dat hadden opgehaald, thee met croissants, opruimen, koffie en weer op pad. Het was wat bewolkt onderweg, af en toe een spetje regen onderweg, maar bij aankomst een heerlijk zonnetje! Max 2e zagen we op internet! Na de thee eerst even naar het centrum gelopen, waar het Fête des Poupettes werd gehouden. Dat was even schrikken, een plein vol met mensen! We hebben het even aangekeken, maar toen snel terug naar de camping!

Maandag 27 september 2021

Vertrek Charleville-Mézières 30043 km

Aankomst Spijk 30341 km

Gereden 298 km

We hoefden geen brood te halen; Heleen wil op de eerste dag en de laatste dag graag een vers broodje gezond halen onderweg. Het was mistig, laaghangende bewolking bij vertrek, maar het klaarde nog wel op. De route via Charleroi was wel een beetje druk; je komt door de stad en er zijn nogal wat stoplichten. Het broodje gezond onderweg viel een beetje tegen, maar gelukkig voor Heleen hadden ze naast een voorverpakt wit broodje ook een bakje bitterballen! Het weer viel ook tegen; regelmatig gebruik van ruitenwissers gewenst! Via Brussel en Antwerpen, waar het helemaal niet druk was, reden we via Breda naar huis.

Totaal gereden 2620 km

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.