Week 4

Zondag 9 juni 2019, zon 28° bij de tent, 32° op de fiets

Bisceglie

Het was vannacht rustiger dan gisteren en we werden tegen negenen wakker. Eerst natuurlijk even de oven aan voor de croissants en thee gezet en lekker buiten gezeten (en Heleen op bed gelegen natuurlijk). Voor mijn ochtendwandeling kon ik even brood halen bij de Penny; dat was een kwartiertje lopen vanaf de camping. Grotendeels lekker in de schaduw van de huizen gelopen, maar het was al best warm. Voor de rest van de dag lekker gelezen, gegeten, gefietst langs de kust naar de haven en terug. Er staan heel wat mooie huizen te koop hier! Aaan het strand was geen plaatsje meer vrij. Het was enorm druk op het smalle strand. Het eten voor vanavond voorbereid, we aten een noedel wereldgerecht met mihoen en kip. Hoefde ik vanavond alleen de mihoen en de noedels nog maar te koken en de saus op te warmen. De Italianen die gisteren gekomen waren, vertrokken in grote getalen weer vanmiddag en vanavond. We kregen zo voor en achter weer nieuwe buren, Nederlanders. Even eitjes gebakken, de mihoen in de week, de noedels gekookt en daarna alles gemixt. Het was heerlijk en we hebben voor nog een keer over. We hebben al een paar keer gekeken waar we verder naartoe gaan, maar omdat ze de komende dagen in het binnenland 35° opgeven, weten we het nog niet. Voorlopig staan we hier lekker aan zee! Vanavond is de finale Portugal-Nederland op de tv en tijdens deze wedstrijd typ ik het verslag. Morgen maar eens even kijken bij de bar of de wifi een beetje stabiel is. Bij de camper in ieder geval niet. Dan kan week 3 op de weblog. Alles staat in ieder geval klaar.

Maandag 10 juni 2019, zon 28° bij de tent, 32° op de fiets

Na het ontbijt en de ochtendwandeling eerst even naar de bar gelopen en week 3 van de weblog geplaatst. De wifi was bij de bar best goed. Daarna koffie gedronken en even boodschappen gedaan bij de Penny; ook weer karnemelk (Kefir) en ingrediënten voor de saus voor de lasagne en pasta.

Na het eten eerst de saus gemaakt voor lasagne/pasta en daarna nog even naar de haven gefietst. De stad laten we even voor wat het is; daar is het te warm voor. Het plein en de kerk hebben we de eerste dag al gezien; kan altijd op internet nog naar een foto zoeken. Bij de camper is het heerlijk, schaduw en zeewind, wat wil je nog meer. De Nederlanders voor ons zijn weer bertrokken, dus hebben we vrij uitzicht tot de zee. Naast ons zijn andere Nederlanders komen te staan; ook weer mensen uit Noord-Holland, net zoals die voor ons en op de vorige camping. Lekker zitten lezen en drankje erbij; we hebben frites met champignons, uien, paprika (kip vergeten) gegeten. Dat was wel weer eens lekker, een frietje. ’s Avonds alles ingepakt, alleen de luifel en de stoelen laten staan. Morgen willen we naar Matera, waar een mooie camperplaats moet zijn volgens een aantal medecamperaars. Het belooft morgen 36° te worden, dus we zien wel.

Dinsdag 11 juni 2019, zon 36° onderweg, 28° op de camping

Vertrek Bisceglie 14524 km

Aankomst Paestum 14840 km

Gereden 316 km

Reisdag van Bisceglie naar Paestum via Matera; het was inderdaad zo warm als was voorspeld en toen we via de SS16 en SS96 in Matera aankwamen, zijn we naar de camperplaats gereden; die viel erg tegen, op een kale berg met twee boompjes; we besloten op de parkeerplaats vlakbij eerst maar eens even in de schaduw te eten en dan te besluiten wat te doen. De camperplaats bij de kartbaan zag er wel beter uit, maar om daar nu de hele middag te zitten, want fietsen was hier geen optie. We besloten dus door te rijden naar Paestum. Het grootste stuk was vierbaansweg, dus dat schoot best wel lekker op en de airco stond continu aan! Via Potenza en Salerno reden we naar de camping. Vanuit Salerno weer een stukje terug langs de kust kwamen we rond vier uur op de camping aan. Deze lag aan het strand en we konden zelf een plaatsje zoeken. We kozen een plaatsje vooraan op de camping, waar we schaduw en satelliet hadden. Na even manoeuvreren stond de camper goed. Onderweg hadden we al even thee gedronken en dus werd het een koel biertje en een wijntje in de schaduw. Er was een restaurant op de camping en in de recensies stond dat de pizza’s erg lekker waren. We gingen voor een Pizza Calzone, die in een paar minuten vers klaargemaakt werd en in e houtgestookte oven zo kaar was. We aten hem heerlijk bij de camper op. Hij was inderdaad erg lekker! De douches waren bij het strand, dus een beetje zanderig, maar erg goed van temperatuur. Het bleef lang lekker buiten en voordat we naar bed gingen, keken we nog wat tv.

Woensdag 12 juni, zon 32°, 28° op de camping

Paestum

Na een warme nacht, alle ramen en dakramen stonden wijd open en alleen de horren zaten dicht. Zo kwam er nog wat frisse lucht binnen. We waren zo alleen wat vroeger wakker, maar dan kun je ook rustig nog even blijven liggen toch? NA het ontbijt en de koffie hebben we de fietsen gepakt en zijn we naar de supermarkt gefietst, die op ong. 5 km afstand lag. Eerst langs de kust in de schadus van de dennenbomen, maar daarna dwars het land in met weinig schaduw. Het was best warm dus, maar in de Eurospin supermarkt was de airco aan, dus konden we afkoelen. Terug via dezelfde weg, dus het laatste stuk was weer in de schaduw. Lekker zitten lezen en gegeten en gelezen en na de thee zijn we naar de Griekse overblijfselen van Paestum gefietst. Bij de camping lag ook een enorm luxe hotel met keurig onderhouden gazon en tuinen. We hoefden niet ver te fietsen om de muren van de oude vesting te zien. Die waren enorm! Daarna reden we dwars door de vesting heen en zagen de Griekse tempels. Er waren veel bezoekers, die tussen de overblijfselen wandelden. Wij konden het prima zien vanaf de weg; Nederlanders hè, €20 uitgespaard om alleen op het terrein te mogen lopen.

Op de terugweg zijn we nog op zoek gegaan naar een monument van de 2e WO, want er zijn ook hier Amerikanen geland om de Duitsers te verdrijven! We vonden het monument, het was redelijk verwilderd. Terug bij de camper, het wordt saai, weer een koud drankje genomen en ’s avonds verse lasagne gegeten. Morgen gaan we verder naar het noorden; Pompeï slaan we wegens de voorspelde temperatuur even over; het wordt weer zo’n graad of 36! En lopen door zo’n park met opgravingen, lukt Heleen toch niet echt. Fietsen gaat prima.

Donderdag 13 juni, zon 31° onderweg, 28° op de camping

Vertrek Paestum 14840 km

Aankomst Salto di Fondi 15091 km

Gereden 251 km

We reden op tijd weg van de camping; eerst even brood halen bij de Eurospin en daarna via dezelfde weg terug richting Salerno. Daar richting Avellino via de snelweg en daarna verder door het achterland van Napels via de SS78, door verschillende dorpjes en wat grotere plaatsen. Een klein stukje verkeerd gereden, want de TomTom gaf aan recht door, maar de borden gaven aan rechts af. Was niet helemaal duidelijk dus, maar 2 km verder konden we weer terug naar de oude route en kwamen we gelijk op de goede weg. In de buurt van Napels werd het steeds drukker, maar al snel kwamen we weer op een snelweg terecht. Het laatste stuk weer prachtig hoog boven de kust gereden, met prachtige uitzichten. De SS7Q leidde ons via Formia en Gaeta naar Salto di Fondi, waar we de camping snel vonden. Wat een teleurstellende camping was dit zeg; onze plaats was niet verkeerd, maar de camping lag aan de doorgaande weg, waar veel vrachtverkeer overheen raasde. Het sanitair was het slechtste tot nu toe; het was oud en niet schoon! We hadden slechts 3 apm stroom, waardoor stop er door de kookplaat een aantal keren uit vloog, maar gelukkig was de stroomkast naast onze plek. Ook weer koud water voor de afwas. De camping was vergane glorie; oude huisjes langs het strand op een soort plateau met strandstoelen op de rand. Je kon er via trappen wel op het smalle strand komen, maar dat was niet alles. En dat verkeer maar langs razen; soms trilde het gewoon door de zware vrachtwagens….  We aten vandaag het restant van het noedel wereldgerecht met mihoen en kip. We konden hier voor het eerst niet naar Astra 3 kijken; wel naar BVN via Hotbird, dus we hebben het journaal en het weer gekeken voordat we naar bed gingen. Het was wel rustiger op de weg geworden gelukkig.

Vrijdag 14 juni 2019, zon 32° onderweg, 26° op de camping, zeewind

Vertrek Salto di Fondi 15091 km

Aankomst Cecina Mare 15492 km

Gereden 401 km

Al vroeg waren we wakker door de vrachtwagens, die zich niet aan onze slaaptijden houden! We wilden vandaag doorsteken naar Cecina Mare, dus besloten we deze keer de tolwegen niet uit te zetten op de TomTom. Dat scheelde niet erg veel kilometers, maar wel bijna drie uur rijden. Uiteindelijk was het alleen een stuk tolweg van uit Rome naar het noorden  van 66 km (€5,60). Tot Rome, wat we rechts lieten liggen. Er zaten weer erg slechte stukken weg tussen en zo sneuvelde ons 2e rekje uit de koelkast. Elke keer het onderste bakje want daar staan de flessen. Gelukkig kon ik het lijmen met 3 secondenlijn en een stukje plastic. Thuis maar even een mailtje naar de fabrikant sturen. De tolweg was beter en spotgoedkoop; 2x €2,40 en €0,80. Ook waren daar grote parkeerplaatsen, waar we goed konden lunchen. Na Civitavecchia kwamen we weer op de gewone snelweg en in de buurt van de zee. Bij Cecina werden we door de TomTom eerst naar Vada gestuurd en daarna terug. We kwamen dus langs de camping, waar we in 2016 gestaan hebben. Hij is inmiddels van naar veranderd. Wij hadden gekozen voor Camping Mareblu. Eenmaal daar aangekomen, meldden we ons aan. Er werd even moeilijk gedaan over beschikbare plaatsen; we kregen er 4 op papier mee om uit te kiezen. We wilden niet onder de dennebomen staan, maar in het open gebied. Daar waren 2 plaatsen vrij zei de medewerker. Toen we over de camping liepen, zagen we veel meer vrije plaatsen. Ook veel Duitsers en Nederlanders! De camping was wel goed gevuld; tot nu toe wel het beste. We kozen een plaats aan het eind van het pad in de hoek. Vanaf deze plaats konden we onze hele oprijlaan uit kijken. We aten vanavond Spaghetti met rode saus.

’s Avonds even de camping rondgelopen; bij de Animation waren ze met de kinderen met bekende liedjes bezig, o.a. Baby Shark, Tjitjiwa ; Evie en Bibi hadden het hier wel naar hun zin gehad! Het koelt hier ’s avonds snel af; onze plaats ligt nl. in de schaduw. Als de zon helemaal weg is, is het al onder de 20°! Heerlijk om te slapen dus. We keken nog wat tv; DWDD Summerschool met een heel interessante geschiedenisles.

Zaterdag 15 juni 2019, zon 26°

Cecina Mare

’s Morgens na het ontbijt een stukje gelopen langs het strand en via het dorp terug. Daarna even broodjes gehaald op de camping; ze bleken wel erg taai te zijn, dus dat doen we niet meer. Na de thee zijn we boodschappen gingen doen bij de Lidl, reden we eerst even door het centrum; Heleen had daar vorige keer een leuke winkel gevonden en die was er nog steeds met erg leuke kleding. Heleen kocht 2 jurkjes. Daarna door naar de Lidl, waar het best druk was. Bij de kassa was het ook druk en niet zoals bij ons worden er kassa’s bij geopend als het druk is. Terug op de camping lekker wat gelezen en een drankje gedronken met een chippie en een broodje brie. Even een rondje gelopen door het bos naar het strand. Wat noordelijker zat een bui; we hoorden het wel wat rommelen, maar er viel niets uit! We hadden ’s avonds niet zo’n honger, dus namen we alleen Minestronesoep. Nog wat voetbal op  tv gekeken, niet dat deze voetbalwedstrijd interessant was hoor…. Heleen lag lekker op bed te lezen.

Commentaren: 18
  • #18

Wim en Corry (dinsdag, 08 oktober 2019 11:32)

Hallo, het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reis.�
    Groetjes Wim een Corry

• #17

Arie en Adri (woensdag, 25 september 2019 12:16)

Hallo Koen en Heleen.Welkom thuis na weer een mooie reis�Heel leuk om de verslagen te lezen,en de foto's te zien.Gr. van ons,Adri.

• #16

Piet en Elly (dinsdag, 24 september 2019 19:53)

Hoi vrienden, welkom thuis weer.
    Wij blijven nog n poosje onderweg. Genoten van de verhalen Coen.
    Lieve groet uit Stratoni

• #15

Cor en Marga (vrijdag, 13 september 2019 20:31)

Hallo,
    Heleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie reizen samen toegewenst en
    dat wij ze kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij deze reis.
    Groeten van ons

• #14

Leni (vrijdag, 13 september 2019 10:32)

Goed dat jullie omhoog zijn gegaan, in het zuiden slecht weer.Hoop dat het een beetje goed gaat met Christine. Wij zijn nog een paar dagen in Oostkapelle geweest,maar ik vind voorjaar en zomer toch leuker kamperen. Zo vroeg donker en alles zo nat in het najaar.

• #13

Piet en Elly Ruggenberg (dinsdag, 10 september 2019 21:58)

Net bijgelezen na een drukke week in Ernzen. Elkaar net misgelopen in Luxemburg. Veel plezier nog. We lezen bekende plekjes o.a. Saarburg. Geniet, geniet

• #12

Leni (zondag, 08 september 2019 13:02)

Leuk verslag weer, zo zijn we er ook een beetje bij. Geniet ervan.

• #11

Arie en Adri (vrijdag, 07 juni 2019 13:09)

Hallo vakantiegangers,wat een mooie foto's van jullie reis door Italie�Geen mooi weer,helaas,hier ook niet,wij zijn in Uitwijk,Hans en Rock zitten op Kreta�.Oppassen op Koosje en de kippen.Jullie nog veel vakantie plezier�.Groetjes.

• #10

Cor en Marga (dinsdag, 09 april 2019 21:26)

Alle verslagen en plaatjes met plezier gelezen en bekeken.
    Jullie hebben de vitamine D alweer te pakken met die zon.
    Groeten van ons

• #9

Marjan (zondag, 07 april 2019 20:51)

Weer een prachtig en lekker leesbaar verslag. Ik snap nu wel van wie jullie zoon het schrijftalent heeft. En de foto's zijn schitterend

• #8

Arie en Adri (vrijdag, 05 april 2019 22:42)

Welkom thuis,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!Leuk om de verslagen weer te lezen en de prachtige foto's te zien �Gr.van ons,Adri.

• #7

Wim en Corry (donderdag, 04 april 2019 12:23)

Hallo Heleen en Coen, we genieten weer van jullie verslagen. Het ziet er allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier nog!!�

• #6

Rob en Marlou (zondag, 24 maart 2019 16:11)

Dank weer voor jullie leuke verslag en de mooie foto's.
    Nu weten jullie ook eindelijk waarom bananen krom zijn. Veel plezier verder en tot gauw

• #5

Piet en Gerry (donderdag, 07 maart 2019 14:52)

Geniet ervan. En wat een mooie camper.
    Wij lezen de verslagen met veel plezier.
    Gr en tot ziens Piet en Gerry
    Ps wij wachten nog even en gaan dan de caravan weer uit de stalling halen.

• #4

Piet en Elly (maandag, 04 maart 2019 19:05)

Hoi vriendjes, dat gaat lekker. Snel gewend Coen aan die digitale Truma. Ik had meer tijd nodig hoor.

Lieve groeten

• #3

Rob en Marlou (maandag, 04 maart 2019 09:38)

Wat een mooie camper is dat. Wanneer komen de interieurfoto’s? Heel nieuwsgierig. Bevalt het allemaal, behalve de opstapjes/

• #2

Arie en Adri (zondag, 03 maart 2019)

Hallo,mensen van het goede leven!!We wensen jullie veel vakantie plezier,genieten maar!Mooie camper!!!Gr.van ons,Adri.

• #1

Coen Prenger (zaterdag, 26 januari 2019 17:06)

Je kunt hier een reactie achterlaten.